Frågor & svar
Här finner ni de vanligaste frågorna och svaren om att bo i vår bostadsrättsförening.
Ja, om skäl finns.
Det krävs alltid ett godkännande från styrelsen för att hyra ut lägenheten i andra hand. Blankett för ansökan finns att ladda ner på Bostadsrätternas webbplats:
https://www.bostadsratterna.se/stod-radgivning/blanketter-for-dig-som-b…
Föreningen tar även ut en administrativ avgift om 10 % av ett prisbasbelopp per år som uthyrningen pågår.
Hur lång tid tar det för styrelsen att ta ett beslut gällande andrahandsuthyrning?
Ansökan om andrahandsupplåtelse kan ta upp till ca 1 mån då beslutet tas på ett styrelsemöte. Oftast har styrelsen möten ca 1 ggr per månad.
Se även flik under Boendeinfo.
Vi har 33 parkeringar med en avgift på 1.100kr i månaden, 9 av dessa är el platser. Önskar du ställa dig i kö till en av dessa? Eller säga upp dig parkeringsplats? Maila då styrelsen på brfdiskuskastaren@gmail.com
Ej separat kö för elbil.
Det finns inga gäst-parkeringar och parkering är förbjuden på andra platser än de anvisade.
Se även flik under Boendeinfo.
Just nu pågår arbetet med att ta fram ett hosting-avtal, därefter ska respektive boende kunna kontakta dessa för att bli inlagda. Vi återkommer när avtal och lösning är på plats.
Fastighetsnära insamling, FNI, är ett lagkrav från och med 1 januari 2027. Det innebär att alla Uppsalas hushåll ska kunna få restavfall, matavfall, tidningar, plast-, pappers-, metall- och glasförpackningar hämtade vid fastighetsgränsen, eller i nära anslutning till den.
Dina hushållssopor slänger du i miljörum beläget antingen utmed Portalgatan eller utmed Orgelgatan.
Närmaste återvinningscentral finner du i Librobäck, Söderforsgatan 3.
Läs om hur du källsorterar här: https://cirkulartuppsala.se/cirkulart-uppsala
Se även flik under Boendeinfo.
Till alla lägenheter ingår de ett förråd, storleken varierar. Du får inte ställa saker utanför ditt förråd eller i andra gemensamma utrymmen!
För att nå förrådet tar du hissen ner till källarplan. Detta krävs det en nyckel för!
Barnvagns-rum finns även de i källaren.
Skulle du få inbrott i källaren kontaktar du styrelsen och polisanmäler detta.
Förutom cykelrum, finns övernattningslägenhet samt en takterrass med relax spa, dessa utrymmen är gemensamma för de tre bostadsrättsföreningarna i denna del av kvarteret, utrymmena förvaltas av en samfällighetsförening där de tre bostadsrättföreningarna är deltagare.
Hur bokar jag gemensamma utrymmen?
Via BoAppas samfällighetssida, se separat information på BoAppa om vad som gäller vid bokning, t.ex kostnad och städning.
Vem sköter om och ansvarar över de gemensamma utrymmena?
Fastighetsskötare PD-gruppen är upphandlad av samfällighetsföreningen och föreningen.
Styrelsen kan inte begära ut det åt dig. Det finns två alternativ för dig som medlem.
1. Logga in på Fastums service-tjänst www.90220.se och med hjälp av ditt Bank-ID begär du ut detta. Kontaktaa Fastum om du behöver hjälp.
2. Din bank får en fullmakt av dig och begär ett utdrag ur lägenhetsregistret.
Fastum hanterar bland annat hyresavier, föreningens fakturor, överlåtelser och årsredovisningar. Du vänder dig i första hand direkt till Fastum om du har frågor om din avgiftsavi, lägenhetsregister eller skattefrågor relaterade till försäljning/köp av lägenhet.
Kontakt:
Samtal gällande ekonomisk förvaltning: mån – fre kl 8.00–16.00 ring 90 220
I Fastum Direkt kan du som boende enkelt kontrollera dina betalningar, avier och kontrakt. Inloggning i Fastum Direkt sker via mobilt BankID eller via användarnamn och lösenord. https://90220.se/
PD-gruppen, du kan kontakta dem ifall du behöver hjälp med att laga eller åtgärda något i din lägenhet på egen bekostnad. Vid akuta fel utanför arbetstid kontaktas jour.
Om det rör sig om något gemensamt utrymme måste ärendet gå via styrelsen såvida det inte är akut fara för fastigheten eller enskild medlem.
Telefon: 018-15 45 40 E-post:info@pdmiljovardsservice.se
Hemsida: www.pdmiljovardsservice.se
Jour FSAB (efter kl 18:00 & helger) : 0771-410 900