Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågor vi i styrelsen brukar få.

Maila styrelsen på brfdiskuskastaren@gmail.com för att ställa dig i kö. Ange om du önskar ha plats med laddningsmöjlighet för elbil, handikapparkering eller MC-/mopedplats.

Läs mer under Boendeinfo - Garage och parkering.

Hör av dig till styrelsen på brfdiskuskastaren@gmail.com och skicka med den önskade namnändringen, lägenhetsnummer samt en kort bakgrund till varför ändringen önskas. Tänk också på att alla som bor i lägenheten behöver ha sitt namn på dörren/postfacket för att posten ska komma rätt.

Vid inflyttning sker registrering i porttelefonsystemet hos Byggbeslag kostnadsfritt.

Om du redan bor i fastigheten och vill göra ändringar i porttelefonen, till exempel byta telefonnummer, lägga till eller ta bort namn, kan du kontakta Byggbeslag direkt på info@byggbeslag.se. Observera att du som medlem då själv står för kostnaden för ändringen.

Till alla lägenheter ingår det ett förråd, storleken varierar. Du får inte ställa saker utanför ditt förråd eller i andra gemensamma utrymmen!

För att nå förrådet tar du hissen ner till källarplan. Detta krävs det en nyckel för. Barnvagnsrum finns även de i källaren.

Skulle du få inbrott i källaren kontaktar du styrelsen och polisanmäler detta.

Ja, om det finns giltiga skäl. Alla andrahandsuthyrningar måste godkännas av styrelsen innan de påbörjas.

Föreningen tar ut en administrativ avgift motsvarande 10 % av ett prisbasbelopp per år så länge uthyrningen pågår.

Hur ansöker jag?
Fyll i ansökningsblanketten och skicka den till styrelsen på brfdiskuskastaren@gmail.com. Blanketten finns att ladda ner via Bostadsrätternas webbplats:
https://www.bostadsratterna.se/stod-radgivning/blanketter-for-dig-som-b…

Hur lång tid tar det att få ett beslut?
Handläggningstiden kan vara upp till cirka 2 månader, eftersom beslut om andrahandsuthyrning tas vid ordinarie styrelsemöten. Styrelsen sammanträder vanligtvis en gång per månad.

Läs mer under Boendeinfo.

Styrelsen kan inte begära ut det åt dig. Det finns två alternativ för dig som medlem.

1. Logga in på Fastums service-tjänst www.90220.se och med hjälp av ditt Bank-ID begär du ut detta. Kontakta Fastum om du behöver hjälp.
2. Din bank får en fullmakt av dig och begär ett utdrag ur lägenhetsregistret.

Fastum är vår ekonomiska förvaltare året ut 2025 sedan tar MBF Mälardalens Bostadsrättsförvaltning över f.r.o.m 1 januari 2026.

Fastum hanterar bland annat hyresavier, föreningens fakturor, överlåtelser och årsredovisningar. Du vänder dig i första hand direkt till Fastum om du har frågor om din avgiftsavi, lägenhetsregister eller skattefrågor relaterade till försäljning/köp av lägenhet.

Kontakt:
Samtal gällande ekonomisk förvaltning: mån – fre kl 8.00–16.00 ring 90 220
I Fastum Direkt kan du som boende enkelt kontrollera dina betalningar, avier och kontrakt. Inloggning i Fastum Direkt sker via mobilt BankID eller via användarnamn och lösenord. https://90220.se/

MBF kontaktar du via info@mbf.se eller 021-40 33 00.

PD-gruppen, du kan kontakta dem ifall du behöver hjälp med att laga eller åtgärda något i din lägenhet på egen bekostnad. Vid akuta fel utanför arbetstid kontaktas jour.

Om det rör sig om något gemensamt utrymme måste ärendet gå via styrelsen såvida det inte är akut fara för fastigheten eller enskild medlem.

Telefon: 018-15 45 40 E-post:info@pdmiljovardsservice.se
Hemsida: www.pdmiljovardsservice.se
Jour FSAB (efter kl 18:00 & helger) : 0771-410 900

Nej, det är inte möjligt. Föreningen har ett gemensamt elavtal som täcker alla lägenheter.

Din elförbrukning mäts individuellt och debiteras som en kostnad på dina månadsavier.
Du behöver alltså inte teckna - och kan heller inte teckna - ett eget elabonnemang.

Egen lägenhet, egen postlåda, eget förrådsutrymme samt hänglås till eget förråd, garage, cykelrum samt barnvagnsrum.

Besökaren söker upp ditt efternamn i porttelefonen vid entrén och ringer upp dig.
Samtalet kommer från ett nummer som börjar med 018-.

När du svarar och vill släppa in personen, tryck på knapp 5 på din telefon för att låsa upp dörren. Det klickar då till i dörren och besökaren kan öppna.

Börja med att testa byta batteri. Om det inte blir bättre, kontakta Styrelsen.